KINESISKA

Under dem 2.5 åren jag läste kinesiska på GPT programmet ångrar jag nu att jag inte la mer tyngd på att faktiskt lära mig mer. Men just den tiden när man hade tusen andra grejer på schemat som kemi, matte och fysik så fick iallafall jag välja att prioritera och lägga saker åt sidan. Jag tror att vill man lära sig ett språk väl så ska man göra precis som vi gjort, ta sitt pick och pack och dra. Bort från all distraktion till de land man vill veta mer om. Här vill jag lära mig, jag vill kunna fråga efter en taxi själv eller beställa mat på en restaurang och inte hela tiden behöva fråga någon annan efter hjälp. Så nu börjar det på riktigt, på Måndag startar klasserna och på Söndag får vi reda på schema med mera. Placeringsprovet blev inte av då allt var i tecken och jag framförallt kan pinyin (Kinesiska tecken fast i skrift).
.
Lite saker som är bra att kunna:
Hej - Nihao 你好
Hejdå - Zaijian 再见
Jag heter - Wo Jiao
Du då? - Ni ne?
Hur mår du? - Nihaoma? 你好吗
Mycket bra - Hen Hao 很好
Sådär - Mamahuhu
Dåligt - Bo hao  不好



Kommentarer
Postat av: Hultis

Roligt att läsa om hur du har det! :) Hoppas att det går bra på måndag, lycka till. Och snygga naglar :D Pöööss från höstsverige

2011-09-03 @ 00:14:58
Postat av: Nicolassabrina

Very interesting site --- quite informative

2011-10-11 @ 11:29:37
URL: http://nicolassabrina.bloglyric.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0