GRILLKVÄLLSMAT

Det fick bli en sen kvällsmat idag. Jag och Linnéa tog haket nedanför Tohee, deras boende. Väldigt gott faktiskt. Man får gå in i en liten butik och peka ut alla olika spett man vill ha, finns allt från, kött, kyckling och grönsaker. Allt detta lägger dem i en korg och ger till "grillmannen". Han marinerar och grillar och sedan blir man serverad.

WEBB-TV

SÅÅÅÅ BRA! Svensk webbtv fungerar bra! SCORE. Nu blir det lite karamellkungen och True talent innan middag.

VÄSTERLÄNDSKT

Okej det är några kronor dyrare än Kina mat men man måste faktiskt variera sig. Så tänker iallafall jag! Här är en bild på frukoststället vi hittade. Ny hackad frukt, toast, ägg, te, juice.. MMMMM! Mycket godare än stekt ris till frukost vill jag lova. Den enda tabben jag råkade ut för här var när jag beställde en cesar sallad på tom mage och bara fick in salladsblad med någon slags senapsdressing.. Nåväl, det fick funka för stunden!

MIN NYA FAVORITDRYCK!

Iste är underskattat asså, sluta köp cola och börja köp iste. Hur gott som helst, nästan godare här i Kina än hemma faktiskt. Jahap.. nu vet ni det!

FUDAN

Igår på förmiddagen var vi och registrerade oss på skolan med många andra internationella studenter. Man gör detta för att skolan ska kontrollera ens visum, se till att man är där osv. Jag och Linnea hann inte äta frukost men tänkte att det tar säkerligen bara en halv timme.. 2.5 timmar senare trampade vi ut trötta från skolans område och jag gick bums upp och somnade på mitt rum.
Skolans lokaler är otroligt fräsha och fina, så det är tur!

LÄNGTAN

Just nu längtar jag bara efter hösten/vintern! Hade jag varit i Sverige hade jag förmodligen haft helt andra tankar men redan efter en vecka i hettan så har jag börjat tröttna. Det är jobbigt att aldrig kunna ha långbyxor och snygga jackor. Det är mysigt att bara kunna sitta inne med film, ljus och filt. Helt enkelt trött på att svettas som en gris såfort man går utanför dörren.
Satte ACn på 18 grader för att svalka av rummet och mig själv. Nackdelen var bara att jag var inte tillräckligt smart för att komma ihåg att höja värmen så nu har jag gått och blivit lite sjuk.. Typiskt! Men bara att vänja sig!

AKRYL

I Kina är det billigt och lätt att fixa naglarna, idag avr jag och Linnea uttråkade och ville göra något lyxigt så vi tog en taxi till Nanjing road och fixade till naglarna! Riktigt bra resultat och billigt! Skall byta färg bara, då den blev lite för ljus. Drygt 150kr/juan för manikyr, akryl tippar och färg. Värt!

DRÖMRUM

Det fick bli e tripp till IKEA idag md, köpte lite mer dekorativa grejer och nu är jag helnöjd med mitt rum här på campus. Här kommer lite bilder på det nya.
VAD TYCKER NI?

FRISÖREN

På frisörsalongerna i Kina kan man komma undan med en bra klippning fr under 20 lappen. På de allra flesta salongerna är det bara killar som arbetar. Men inte nog med det, alla killar har olika uppgifter. På en kund går ca 3-4 arbetare. En skall tvätta håret, en skall, blåsa, en skall klippa osv.. Calle och Sebastian bestämde sig för att prova på det hela. Då ingen förstod ett enda ord på Engelska så fick dem helt enkelt börja googla, Calles frisör bestämde sig för att han skulle gå se ut som David Beckham och sedan började han klippa.

VÄDRET

Vädret här just nu är ganska ostabilt då det är regnperiod. Det varierar ioförsig med väldigt bra väder som idag var det 31 grader och sol! Sådana dagar uppskattar man trots att svetten rinner. Skönt att få se himlen ibland och inte bara ett stort tjockt moln av gråa avgaser.
Varmt och fuktigt är det som förklarar vädret bäst man nästan inte vad man ska ha på sig och min platttång lär nog inte få se solljuset på ett tag då håret ger upp efter bara några minuter i den fuktiga lukten. Krulligt hår är ett ilandsproblem, JAG VET! Jag ska lära mig att leva med det.
PS: Idag hittade jag äntligen ett frukost ställe!!!! Då nu blir det flingor och toast till frukost istället för någon slabbig nudelrätt. Livet är bra!

OSCARS FÖDELSEDAG PÅ BAR LÁ ROUGE!

Farligt bra, Farligt gott! Bra  kväll

EN KVÄLL PÅ STAN

Jag var på jakt efter en bra stor skolväska som man kan ha på sig nnär man cyklar och calle skulle köpa elkablar till internet så vi tog tunnelbanan till en fakemarket och därefter en teknikmarknad. Efter detta hade det hunnit bli mörkt ute så vi följde mitt råd och hamnade så såklart på starbucks för lite uppfriskande kaffe. MUMMMA!
När vi sedan begav oss hemåt så bestämde vi att det var för långt att gå från tunnelbanan till campus (Ca 15/20min) Så vi tog en tucktuck. Tyvärr fick man inte plats två i en lilla boxen fast kedjad på en risig moppe så calle fick glatt hoppa på tucktuck förarens kompis motorcykel. Efter en lite skakig resa i Shanghais galna trafik var vi tillslut hemma. Då fick det bli film!

COMPACT LIVING

Efter att ha varit och handlat på Ikea och fått iordning på rummet relativt så finns det inte mycket plats kvar. Då får man ta vara på den plats som finns.
Än sålänge bor jag fortfarande ensam i min fyra rums lägenhet men jag väntar med spänning på vilka som kommer dyka upp i dörröppningen.

CAMPUS, FÖRE/EFTER

EFTER

SÖMN+ROOMSERVICE=SANT!

Idag mår man la sådär, det är regnperiod nu i Shanghai så idag spöregnar det och det får därav bli en dag i sängen. Jag hade otroligt kul igår kväll då vi var ute! Somade vid 08.30 och vaknade 17.00 haha. Stabilt (?)
Nu ska jag titta på PLL och sova mer!
xox.

Shanghai by night från balkongen

Nu när jag ändå råkade hamna på högsta våning på hotellet så kan jag ju visa hur det ser ut på kvällen också. Enjoy!
xox

UPPDATE: "FREE DRINKS FOR ALL GIRLS BEFOR 1AM"

Då behöver man inte förfesta heller ne! Kina är bra

"LILL-LÖRDAG" I SHANGHAI

DYRT?

När grupp nummer två av folk kom till hotellet tog det en otrolig tid för dem att få checka in. Expediten erbjöd en uppgradering till ett rum och Oscar var snabbast. Anni och Jennifer som hade valt att betala extra för ett "rumdelux" fick bara ett större badrum medan Oscar och ludvig hade stora leenden på läpparna när dem upptäckte att dem hade både Sovrum, vardagsrum, kök och toa! För att göra oss andra glada och inte så avis så erbjöd dem sig att bjuda på förfest varje kväll.
Igår var vi ju lite trötta så det fick bara bli lite häng.
GÅRDAGENS UPPTÄCKT: Här sitter jag och tror att allt i Kina är super billigt, men inte då! Alkoholen är DYR.. Tänk om dem hade en "fakemarket" för det med.... hmm... skulle kunna vara en idé.

Dagens lunch..

Tänkte bara om ni ville veta hur uppfinningsrika och vågade vi är när det gäller matintaget. "Kom igen vi går från denna kinaresturangen och drar till Subway. Det är säkert och bra!" Visa ord.
PS: Gud va stora dem är...
xox

ONSDAGSTUR PÅ SHANGHAIS GATOR!

Idag har vi hitils letat efter telefonkort, ätit mat, tränat och shoppat. Nu blir det vila innan vi ska upptäcka Shanghais nattliv igen!
PS: Jag har äntligen börjat förstå mig på hur man åker tunnelbana! Bara man har karta över alla miljontals tunnlar! SCORE.

xox

Lätt att spräcka sin månadsbudget!

Idag gjorde några av på hela sin månadsbudget på världens underbaraste butik. Det är en bra början! Förövrigt har jag konstaterat att mcdonals är sjukt äckligt och det är väldigt övermannat med personal i alla butiker.

Första morgonen, tredje dagen (?)

Nu har första morgonen på hotellet gått, det ingick visst inge brukost så det fick bli lite icetee och marabou till frukost... Igår kväll hittade jag ÄNTLIGEN något inom Kinesisk matväg som jag tycker om(!!) Så nu blir det stekt ris hela året.
Jag och Anni var nere och simmade några rundor i hotellets pool precis, det var kanske inte världens bästa. Speciellt inte när kineser med badglasögon stirrar på en under vattnet som blåsfiskar. Skämt och sido, det var skönt att få svalka av sig. Här är det otroligt varmt men himlen är som den brukar väldigt hmm.. grå!
Nu ska jag hjälpa de andra GPTarna som bor på hotellet att fixa med mobil så att vi an få tag i varandra och alla nya man kommer möta på skolan. Sedan bär det av mot Pushi, handan road för att kolla in skolans område och lite runt om.
PS: Jag är sjuuuukt kaffe sugen.... Men har inte hunnit till starbucks än.
xox

Framme i min nya hemstad!

Bild: Utsikt från balkongen! (Alla hamnade på 4-5 våning medans jag fick hålla till på våning 18(!!)).
Klockan 10.00 (ungefär) Igår?idag? ah tidsskillnaden är fortfarande totalt kvaddad. Men som sagt, jag och Cj kom till Shanghai våran nya hemstad för att till att börja med slänga av bagaget på hotellet och dra ut på "stan" för att ordna med mobil och internet.
Torts att vi fått Facebook att funka trots alla ods kände jag att det var nödvändigt att uppdatera här på bloggen så att folk kan följa med mig på min resa. Det här är alltså första dagen på resten av mitt liv!
Dag 2 av 365!